Post in Web
Bababolt v1.5
Miután felgyűlt egy halom látogatói statisztika, kénytelen voltam elgondolkodni a webáruház továbbfejlesztésén. Úgyhogy nekiálltam megtervezni az új rendszert.
A design oldallal kezdtem, mert tudtam, hogy túl hosszúak a töltési idők. Mivel rengeteg képpel dolgozik a rendszer, először valahogy könnyebbé kellett tennem az oldalt. Ezt képek optimalizálásával, illetve a design egyszerűsítésével értem el. Most nagyjából negyedannyi adatot kell letöltenie egy átlagos látogatónak mint az előző verzióban.
További probléma volt még a kinézettel, hogy a logó túl sok helyet takart ki a felületből. Ezt úgy oldottam meg, hogy az egész logó alacsonyabb lett a főoldalon, a többi aloldalakon, pedig mindössze egy 3 centi magas verzió jelenik meg.
Arra is rájöttem az adatokból, hogy böngészés során túl sok minden el tudja vonni a felhasználó figyelmét a fő célról, a termékekről. Úgyhogy átalakítottam a két oldalsávot is. Jobbra kerültek a “fontos dolgok”: kereső, bejelentkezés, akciók, leírások, míg balra a lényegtelenebbek: friss termékek, forgalmazott márkák. Így pedig, megoldhattam, hogy bizonyos tartalmakat ne három oszlopos rendszerben tudjak megjeleníteni, hanem (a bal oszlop letiltásával) kettőben. Így ahol kell, több hely maradt a tényleges tartalomnak, és a letiltással ismét csak tovább gyorsult a lap.
Technikai oldalról is találtam pár hiányosságot, bár itt nem volt olyan szintű teljes újraírás mint a kinézetnél. Az sql táblákban mindössze kettő új rekord került.
Először is az egész rendszer átkerült .htaccess által támogatott url_rewrite alá. Vagyis az url címek szépen lecserélődtek oly módon, hogy böngészés közben még a leglaikusabb felhasználó is meg tudja mondani az url-ből, hogy merre jár a weblapon. Ehhez persze elég sok mindent át kellett írni, de viszonylag kevés dolgot kellett újraírni teljesen. Az egyike a teljesen újraírt rendszereknek maga a terméklistát összeállító lap volt. A régi rendszerben ezt két széttagolt alrendszer rakta össze: volt egy rendszer, ami a főkategóriákon keresztül navigált, és volt egy ami már a kategórián belüli terméklistát állította össze. Ezt túl komplikáltnak találtam, és utólag kissé értelmetlennek is, mert rengeteg feladatot ugyanúgy el kell végezni mindkettőben (még ha külön fájlokból hívom meg a funkciókat, akkor is felesleges erőforrás pazarlás), úgyhogy összevontam a két rendszert, egy csomó komplikált algoritmust újragondoltam, egyszerűsítettem. Az eredmény terméklistázó rendszer mérete az előző rendszer tizenketted része lett.
Továbbfejlesztettem a keresőt is. Ezt érte a legnagyobb egyszerűsítés (bár ezt inkább annak a számlájára írom, hogy az előző eléggé túlkomplikált volt): majdnem huszadrészére rövidült a rendszer, és ebben már benne van a relevancia szerinti rendezés is, saját osztályozó algoritmussal (az előző keresőben nem volt osztályozás).
Néhány SEO módosítás is került az oldalba, főleg a termékadatlapok, és terméklisták automatikus description és keyword tag-jait kitöltő algoritmusok fejlődtek, hogy minél pontosabb eredményeket adjanak, mint a felhasználóknak, mint a keresőrobotoknak.
Úgyhogy nagyjából ekkora előrelépés volt a v1.5. A következő fejlesztés valószínűleg valamilyen szintű facebook integráció lesz, most már nem kerülgethetem, de a berögzött ellenszenvem az oldal iránt nem sokat segít, hogy nekiveselkedjek átnézni a Mark Zuckerberg-ék dokumentációt.