The site is loading…

Sorry, this entry is only available in Magyar. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

bababolt_20110525_135713Miután felgyűlt egy halom látogatói statisztika, kénytelen voltam elgondolkodni a webáruház továbbfejlesztésén. Úgyhogy nekiálltam megtervezni az új rendszert.

A design oldallal kezdtem, mert tudtam, hogy túl hosszúak a töltési idők. Mivel rengeteg képpel dolgozik a rendszer, először valahogy könnyebbé kellett tennem az oldalt. Ezt képek optimalizálásával, illetve a design egyszerűsítésével értem el. Most nagyjából negyedannyi adatot kell letöltenie egy átlagos látogatónak mint az előző verzióban.

További probléma volt még a kinézettel, hogy a logó túl sok helyet takart ki a felületből. Ezt úgy oldottam meg, hogy az egész logó alacsonyabb lett a főoldalon, a többi aloldalakon, pedig mindössze egy 3 centi magas verzió jelenik meg.

Arra is rájöttem az adatokból, hogy böngészés során túl sok minden el tudja vonni a felhasználó figyelmét a fő célról, a termékekről. Úgyhogy átalakítottam a két oldalsávot is. Jobbra kerültek a “fontos dolgok”: kereső, bejelentkezés, akciók, leírások, míg balra a lényegtelenebbek: friss termékek, forgalmazott márkák. Így pedig, megoldhattam, hogy bizonyos tartalmakat ne három oszlopos rendszerben tudjak megjeleníteni, hanem (a bal oszlop letiltásával) kettőben. Így ahol kell, több hely maradt a tényleges tartalomnak, és a letiltással ismét csak tovább gyorsult a lap.

Technikai oldalról is találtam pár hiányosságot, bár itt nem volt olyan szintű teljes újraírás mint a kinézetnél. Az sql táblákban mindössze kettő új rekord került.

Először is az egész rendszer átkerült .htaccess által támogatott url_rewrite alá. Vagyis az url címek szépen lecserélődtek oly módon, hogy böngészés közben még a leglaikusabb felhasználó is meg tudja mondani az url-ből, hogy merre jár a weblapon. Ehhez persze elég sok mindent át kellett írni, de viszonylag kevés dolgot kellett újraírni teljesen. Az egyike a teljesen újraírt rendszereknek maga a terméklistát összeállító lap volt. A régi rendszerben ezt két széttagolt alrendszer rakta össze: volt egy rendszer, ami a főkategóriákon keresztül navigált, és volt egy ami már a kategórián belüli terméklistát állította össze. Ezt túl komplikáltnak találtam, és utólag kissé értelmetlennek is, mert rengeteg feladatot ugyanúgy el kell végezni mindkettőben (még ha külön fájlokból hívom meg a funkciókat, akkor is felesleges erőforrás pazarlás), úgyhogy összevontam a két rendszert, egy csomó komplikált algoritmust újragondoltam, egyszerűsítettem. Az eredmény terméklistázó rendszer mérete az előző rendszer tizenketted része lett.

Továbbfejlesztettem a keresőt is. Ezt érte a legnagyobb egyszerűsítés (bár ezt inkább annak a számlájára írom, hogy az előző eléggé túlkomplikált volt): majdnem huszadrészére rövidült a rendszer, és ebben már benne van a relevancia szerinti rendezés is, saját osztályozó algoritmussal (az előző keresőben nem volt osztályozás).

Néhány SEO módosítás is került az oldalba, főleg a termékadatlapok, és terméklisták automatikus description és keyword tag-jait kitöltő algoritmusok fejlődtek, hogy minél pontosabb eredményeket adjanak, mint a felhasználóknak, mint a keresőrobotoknak.

Úgyhogy nagyjából ekkora előrelépés volt a v1.5. A következő fejlesztés valószínűleg valamilyen szintű facebook integráció lesz, most már nem kerülgethetem, de a berögzött ellenszenvem az oldal iránt nem sokat segít, hogy nekiveselkedjek átnézni a Mark Zuckerberg-ék dokumentációt.